בעמ' 6 , 7 של ספר היובל שלנו, מופיעה סקירה כללית וממצה
על תשתיות : קרקע, ביוב, חכמולוג וכולי, דבר דבור על אופניו.
פיטר פיזרו, הכותב, לא חרג כהוא זה ממה שרלוואנטי לסקירה, לפי קני
מידה ממש מדעיים.
אבל אנחנו, שעוסקים תמיד רק במה שלא רלוואנטי לשום דבר, אנחנו
מבקשים לפרט בכמה ענינים שיותר מתאימים למה שסנילים כמונו יכולים לזכור.
לנו כבר לא חבל על שום זמן. כשאתה צעיר, יש לך המון כוח ומעט זמן.
כשאתה מזדקן, יש לך המון זמן וכלום כוח. חוץ מלישון.
לנושאי קרקע וכבישים רצינו להוסיף, שפעם הצומת לא היתה בדיוק צומת.
אולי מין צומת T . מה שהיה זה כביש תורכי- מנדטורי מעפולה לג'נין והלאה,
אבל רק עד לקו הירוק. ממנו, איפה שהצומת כיום, יצא אז כביש מחורבן
עד לזרעין. שם הוא עקף את הכפר, בעיקול שנהגי שבת מתקשים לעכלו
עד היום. אחר כך הוא ירד במדרון התלול, עד לצומת נבות של היום. כל
הגשרונים היו מפוצצים והכבישים בכלל היו מלאים במהמורות, כשקטעים
שלמים ,פשוט, חסרים.
כמו שכבר ציינו, פעם, שימש הכביש מלמטה רק בשביל להגיע
ליזרעאל- אז זרעין. אח"כ גם למעברה ולנורית . שנים לקח עד שמישהו ממ.ע.צ.
בא להסתכל על זה. שתי משאיות ביום וכמה טרקטורים עם פלטפורמות -
זו היתה כל התנועה. סליחה. גם אוטובוס. יש לזכור, לטובה, את נסראללה
מסנדלה, בעל החזקה על תחבורה ציבורית ליזרעאל, סנדלה ומוקבלה. עם
אוטו "פארגו" אמיתי והרבה חמימות. את הבנות מיזרעאל הוא היה מביא עד
לכפר (בעיקול) ושב וחוזר לציר עפולה-ג'נין. את התענכים וכבישם הוא לא
זכה לראות. הם לא היו קיימים אפילו בחלומות הכי רעים שלו.
נוסף לאדמות שיש לנו היום, היו בשנים ההן גם : 400 דונם מזרחה לכביש היורד
למטה, כל השטח ממערב לו, עד למעיין, 500 דונם בסנדלה (היום מגן שאול) ,
ו900 דונם, בשם הזה, מהקו שבין תחנת אגד לעפולה- עד לצומת , מערבה,
עד לפסי הרכבת. זה בערך. את הכל חרשו בשלש משמרות עם זחלי
"אינטרנציונל " T.D.9 ו"אליס -צ'למרס" H.D.5 .
זה לקח חדשים, מה שהיום עושים בשבוע. את כל זה קצרו עם
"מאסי-האריס"21 ועם "אליס" נגרר. גם כן, כמה שבועות טובים.
ישר לשקים. לא לתפזורת.
מי שלא ראה את גברינו עומסים סמי- טריילר ענק "סופרוויט" בשקי
חיטה 60 קילו על הגב, כשהם מטפסים אתם על כבש מעלות מפחיד, לא
ראה חקלאות עברית ולא ראה ציונות סוציאליסטית אמיתית, מימיו.
וטוב מאוד שלא ראה ולא ראו חוליות 3,4,5 שמעל לטוסיק שלו.
על מים וביוב וחשמל וטלפונים ובנייה ובכלל – אם תהייה עוד הזדמנות.
טפו. טפו. טפו.
1999 בקלנועיות חמורית
א מ ן .
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה