יום שבת, 8 באוגוסט 2015

ולא הִכַּרְתְּ במקרה איזה סתם נגר? (355) 23.11.07



שמחנו לקרוא בעלון הקודם את רשימת ההורים שהגיעו ליזרעאל. צריך לתקן גם את התאריכים מול חנה קורודי (שהגיעה הנה גם עם בעלה ז"ל) אבל אנחנו מקלנעים פה דווקא אל ההורה טוּבְיָה וַויְס (או טוביה הנגר).   עם השלמת "כנרות" הגיע ב1954 אִיצֶ'ה וויס.  לאיצ'ה ז"ל היה אבא, נגר. כשלוש שנים אחרי שאיצ'ה הגיע חיסל אבא שלו, טוביה, את עסקיו בחיפה והגיע ליזרעאל יחד עם כל מה שנשאר לו מהבית ומהנגרייה.

טוביה התקבל כאן בכלל  כ ח ב ר  משק. לפרק זמן השתלטה הונגריה על הנגרייה שלנו. טוביה (מטר וחצי גובה) לא דיבר עברית, רק הונגרית, גרמנית וספרדית. האב ובנו דיברו ביניהם רק הונגרית. אם מישהו לא הבין אז איצ'ה היה המתורגמן.   טוביה היה מייסטר אמיתי בנגרות והוא עשה פה בית ספר לכמה אנשים, ביניהם גם לחמור הח"מ.

טוביה נולד עוד במאה ה 19 בהונגריה של פרנץ-יוזף.  בצעירותו הספיק להיות נהג משאית במלחמת העולם הראשונה, כשבבוקר הדליקו מדורה מתחת לאוטו בשביל לחמם את המנוע.  מהונגריה יצא טוביה כשהוא נגר מומחה. הוא נדד באירופה, שהה בלונדון, בפריס ולסוף השתקע דווקא אצל האויבים המושבעים של "ריאל מדריד"  בברצלונה שבקטאלוניה, ספרד.     שם התבסס, הקים משפחה והייתה לו נגרייה גדולה ברחוב מַנְדִיזַבַּל (מה שאנחנו צריכים לזכור?!).   בפרוץ מלחמת האזרחים בספרד התמנה טוביה וויס  למנכ"ל של קואופרטיב נגרייה ענק בברצלונה הקומוניסטית.  לאחר התבוסה החביא כומר קתולי את טוביה ומשפחתו עד יעבור זעם.

ב1944 הצליח טוביה (עם בנו) להגיע לפלשתינה ופתח נגרייה ברח' סטנטון בחיפה בעיר התחתית.   טוביה היה הונגרי מהיר- חימה עם חוש הומור של הונגרים וגם שתיין לא קטן.  פה הוא שיכנע את כולם שיש לו לחץ דם נמוך ובגלל זה הוא קיבל קבוע מהאקונומייה ארבעה בקבוקים של קוניאק "מדיצינאל" בכל חודש.

לאחר מות איצ'ה (ואמו עוד בספרד) נותר טוביה גלמוד.   איכשהו נעשה שידוך בינו לבין ההונגרית אלישבע שהייתה בקב' בית-אורן (כשזה עוד היה קיבוץ). הם חיו יחד כמה שנים עד שהוא נמאס עליה ועל הכלבים שלה והם המשיכו לחיות פה בנפרד.   טוביה עבד במסירות בנגרייה עד גיל מבוגר מאד ועד שהועבר לבית אבות.

גם סבתא חנה קורודי הייתה הונגרייה שאיכפת היה לה להבהיר לכולם  כי במולדתה הייתה שייכת לחוגי החברה הגבוהה והכירה אישית מיניסטרים בממשלה, מנהלי אופרה, רוזנים ומרקיזים וכיו"ב.   פעם, כשסיפרה את זה לאוזניים של טוביה הוא שאל אותה: "את לא היכרת שם במקרה איזה סתם נגר? "  מאז הם לא דיברו זה עם זו אפילו לא בהונגרית.

                                                בקלנועיות  חמורית

                          אמן

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה