יום שבת, 8 באוגוסט 2015

אנטיגונה על פי חנן שניר ( 360)!!! 4.1.08


אשתנו בניו-זילנד ויש הצגת מנויים לקשישים בהיכל התרבות של עפולה אחרי הצהרים. הזמנו את נגה ק. שפירא לראות איתנו את "אנטיגונה"  וגם להשגיח על החמור שלא ייפול בדרך שם בחושך על משהו.  ביים חנן שניר.  בין השחקנים גם יוסי גרבר ויוסי כרמון, מה שמבטיח לראות שני וירטואוזים בין שאר המשתתפים.  אנחנו ממליצים בכל לב ללכת ולראות את האנטיגונה הזאת.  כך בגלל כמה סיבות:  

א.   זאת הצגה של מחזה ממיטב נכסי צאן הברזל של אמנות התיאטרון –  קלסיקה מלפני אלפיים וחמש מאות שנים שניחוחה לא נָמַר ובשורתה תקפה כיום כמו אז.  

ב.  הבמאי היטיב לשַׁמֵר כמה מתכונות התיאטרון היווני העתיק:  במבנה התפאורה שדומה לסְקֵנה  ה ה י א,  בדלת המרכזית שהיא  ת מ י ד  שער הארמון, בצד שמאל של הבמה (מצד הקהל) שהוא הכיוון ממנו באים מרחוק, בצד ימין המשמש לבאים מן העיר(תֶּבַּי) ובשימוש בדלת הארמון גם כמשטח (אֶקִיקְלֶמָה) עליו מונחים קרבנות הטרגדיה ומוצגים לעין הצופים רק לאחר מותם (כאן גופת יוּרִידִיקֶה, אם הֵימוֹן).  

ג.                  חרף הלבוש המודרני (כאילו בבגדי יוונים של היום) ובעזרת סגנון המשחק שכמעט כולו רצינות נשמרה אווירה של טרגדיה. רק בשביל זה כדאי כל השעה וחצי שההצגה נמשכת.

ד.  גם מי שקצת מתמצא,  צריך לנחש שהוא רואה פה מקהלה יוונית בפעולה.   המרכיב הזה בתיאטרון היווני העתיק הוא מקורי  וכמעט בלעדי. חשוב לחוות אותו כצופה מפני שה"מקהלה היוונית" המעשירה כל כך את ההצגה, הולכת ונעלמת מהמחזאות ומהתיאטרון בעולם.   וזה די נדיר למצוא מקהלה יוונית על במותינו, אפילו בפרשנות המודרנית של הבמאי.

וקצת ביקורת: הבמאי גם לא מוריד פה כובע, לא בפני שלמות פיוטית של מחזה קלסי ולא בפני דיוק המתבקש בביצוע מחזה של סופוקלס, אולי גדול מחזאי התיאטרון מאז ומעולם.   באנגליה באים לראות את שקספיר עם פרטיטורה ואוי למי שמרשה לעצמו סטיות.   כאן הרשה לעצמו חנן שניר עיבוד חופשי. הוא הפך את כל הלשון ליומיומית, הכניס לטקסט את כל סיפור שושלת לַיוֹס (שנזכר רק ברמז במחזה המקורי) ושתל בטקסט התבטאות של תעמולת בחירות בנוסח המאה העשרים ואחת.  לנו זה הפריע.  

אז מה? אז לנו העיבוד לא נראה, לרבות פנטומימת המתים בתחילה.  בכל אופן  כדאי לקנות כרטיס ולחוות. ומומלץ לכל הילדים בני הארבעים פלוס מינוס שעשו עשרים דקות "אנטיגונה" עם החמור (במאי-על לשעבר). אנחנו חשבנו  שזה אתגר לעשות הצגות יובל לאלפי צופים (כמו שעשינו) אבל חשוב לא פחות שילדים בביה"ס יסודי יגדלו עם  כ ן  לדעת מי זאת אנטיגונה ולא עם  ל א לדעת מי זאת ורק  עם כ ן  לדעת מה זה צֶפֶּלִין מעופרת.
                                      בקלנועיות חמורית

                        אמן.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה