יום שבת, 8 באוגוסט 2015

הַפְלַשִינְצוּג: מי בנה אותו מתי? (359) 28.12.07


השבוע אכלו פה ארוחת בוקר כמה ממייסדי יזרעאל.  הצלחנו לתפוש לרגע, באמצע המקושקשת, את ה"נַקְנִיק" (נתן גלעד הפלמ"חניק) ואת עֶזְרוֹן (עמירם עזרוני מהכשרת מעיין-ברוך) שהיו אז ראשוני המוסכניקים.  שאלנו אותם מי בנה את זה?   בלי לתאם גירסאות העידו שניהם:  חנניה בנה את זה לפני חמישים ושש שנים. 

ממתי שמחקו את הבית-אימון לטובת מייטרוניקס קשה למצוא שם בסביבה משהו מלפני חמישים ושש שנים.   נכון שלפחות השלד של מוסך-מסגרייה הוא מאז.  ויש שם גם את התיבות דואר ההיסטוריות של ק"ק יזרעאל-צריפים שנִהיוּ ארון ברגים ונעלמו באחד מהמוסדות המפוארים שהצטופפו בבית-אימון ז"ל.  ככה עד שרפי באום הציל את זה ושם להתאוורר למעצבה איפה שפעם היה מוסך.  ויש עוד את הסדן  ה ה ו א  המעלה אבק על בסיסו המיתולוגי במסגרייה של היום. זה בערך זה.

לפני שבועיים היינו במוסך בשביל להחליף סוללות שהזדקנו בקלנועית.  עד ששמעון טרח בהחלפה ישבנו שמה, בין המוסך החדש לחלק הישן, איפה שאפשר לשבת אל שולחן וגם לקבל בתודה קפה ועוגית מפנינה.  ככה מטפלים פה בחמורים מקלנעים.  

שתינו קפה וטעמנו עוגית אבל העיניים החטטניות שלנו לא הפסיקו לבלוש.  כמעט בהיסח-דעת קלטנו משהו משמאלנו  שלמטה יש לו גלגלים נמוכים אבל בריונים. כל הלמעלה שלו דומה למין שער נדנדות, עשוי כמו פעם בתוצרת עצמית.   זהו  בעצם  הפְלַשִׁינְצוּג ההיסטורי של המוסך של יזרעאל של  א ז .   החפץ הזה הספיק להרים כל מה שהיה אז על גלגלים או על שרשראות:  את ה 22 (קטרפילר משנות העשרים של המאה הקודמת) את  ה  TD9  הצהוב(אינטרנש),      את ה HD5  הכתום (אליס) , את שני הקטרפילרים D4 הצהובים, את הג'ון-דיר טח טח הירוק, את הפרמול האדום , את הטנדר דודג' המיתולוגי ואת מי לא גם אחר כך.

פלשינצוג זה (בגרמנית?) מנוף גלגילות שיניים ושרשרת. את זה תולים בנקודה גבוהה ובעזרתו אפשר להרים כל אוטו וכל טרקטור.  בשביל זה בנו במסגרייה  ה ה י א משהו שנראה כמו "חמור" משני משולשים מחוברים ב"רלס" שבאמצעו תלוי הפלשינצוג.  כל המתקן עשוי מ"רלסים" (קצת יותר ממה שצריך, הכל  מהכפר אלא מה) ומצינורות מים מגולוונים שאז היו סחורה מצוייה בחצר.

בנה אותו חנניה פֶפֶר מהפלמ"ח, במסגרייה  ה ה י א,  עוד בתקופה שעבדו שם איסר וטיוכקה וראובן אורני וכאלה.   חנניה  שהיה ענק אמיתי התחתן עם אחת רוחלה, שהגיעה לו עד לקורקבן, ועזב.   עכשיו הוא כבר ז"ל, כמו אלה שמנינו שם חוץ מראובן אורני יבל"א שהמשקל החדש למשאיות (אחרי הבודקע) זה מהחברה שהוא ייסד.

והפלשינצוג הזה עוד ירים את כולנו עד המילניום הבא. ואולי למעלה מזה.
              בקלנועיות חמורית

                 אמן.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה