יום שבת, 1 באוגוסט 2015

עוד על פלאי הַשָׂפָה העברית ולא רק. (168)



ברשימה 113 הרחבנו, על שלשה עמודים בענייני לשון, זאת בעקבות כמה משפטים ששמענו מפי קצין צ.ה.ל  בראיון לרדיו.  הזדמנות ממש דומה  נחתה עלינו, שוב, לפני כמה שבועות:  כמה מיליון שקלים השאירו פס מאוטו של "ברינקס" שהנהג שלו אמר  שהוא בכלל הלך להתרחץ בים.    כששאלו מישהו רלוואנטי מה זה בדיוק היה אמור להיות?  הוא אמר שאין תקציב לבדוק שהנהגים ב"ברינקס" הם לא עורכי דין שמחפשים בידור וגם הסביר שחלל המשימה שהוטלה על החברה השתדרג בהתגלגלות לא מתוכננת לכפר-אתא ולחוף הים בו-זמנית באותו מרחב החלל של קבוצת הפקודות.         לעומת זה הייתה   ה הִ תְ נַ הֲ ל וּ ת  של "ברינקס" במקרה הזה, דווקא בדיוק לפי הספר של "לוֹידְס".  נקודה.

זהו. יותר פה לא אוהבים ולא אוכלים ולא מתגוררים ולא נוסעים ולא חוזרים ולא קונים ולא מוכרים ולא מתייחסים ובכלל לא מסתבכים בפרטים:   רק מתנהלים.   ההתנהלות הזאת חובקת עולם שלם במלה אחת ויחידה. היא מעניקה למשתמשֵיהַ  מין תחושת פסגות של הסתכלות מלמעלה, של ראייה סינופטית אפופת שמץ חשיבות, תוך הכללת כל פרטי המושא המתואר במילה אחת –  "התנהלות".    לדוגמא:

שרת החינוך(בעיתון):   מכל ההתנהלות של משרד האוצר לא יצא מקום עבודה אחד, עד מתי ביבי?  ולמשל (ביומיום):   האינסטלטור הזה לא החליף פה שום פַּקוּנג. הכל נוזל אותו דבר והוא גם השאיר אחריו את כל הלכלוך.  כל ההתנהלות שלו לא שווה.  וכן (בטלביזיה):   החתיך ההוא?  טרח, בּוּם והתהפך לצד שני לנחור את השְׁפַנִיוּת שלו. מה הוא חושב לו?  איזה מין התנהלות זאת אצלי במיטה?!?

וככה אנחנו שֶׁבִי אחר יַפְיוּפִיוּת טַוָסֵי הלשון, בעקבות "רמות המחירים" ו"הנושא מוכר" ו"נכון לעכשיו" ו"לא יעלה על הדעת" ו"זה לא בתחום" ו"אני לא מתחברת לזה בנקודת הזמן הזאת" ו"זה גם לא זורם אתי" וכולי וּלְהַשׁוֹמֵעַ יִנְעַם.

 אל אילו מרחבים וחללים תגיע ההתנהלות הבאה?   הסקרנות מתקשה  להתאפק.


ולאַייטֶם אחר בכלל (מעלילות אנטון):  סוף סוף החליט אנטון לעשות משהו למען אומללי מַאלַאוִוי וגם לתרום לטובת חלכאי רוּאַנדָה.    באמונה גדולה ויתירה ועם כל הלב, הוא ארז חבילה של בגדים, כל מיני, והניח בקפידה על המרפסת ההיא (זהירות! דְבוֹרִים!) וקילנע משם שמח וטוב לב.        אחרי שבוע  מצא אנטון את תרומתו הנדיבה מכובסת ומגוהצת למשעי בתא במחסן-בגדים.

                 בקלנועיות חמורית ובנעירת תודה

                     לכל מי שתמכה(כו) וגם עודדה(דו)                        בדיוק איפה ומתי שצריך. 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה